De overtocht - Reisverslag uit Dominica, Dominica van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu De overtocht - Reisverslag uit Dominica, Dominica van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu

De overtocht

Door: Rolf Dahmen

Blijf op de hoogte en volg Rolf

15 December 2012 | Dominica, Dominica

Zaterdag 15 december

We hebben het gehaald! Eindelijk zijn we dan in de Cariben beland. De tocht vanaf Tenerife heeft ons 21 dagen gekost. Dat valt nog mee, zeker omdat we vanwege een zieke leerling behoorlijk wat vertraging hebben opgelopen.
Na ons vertrek uit Santa Cruz de Tenerife zeilden wij rustig richting La Gomera. Daar zijn we ´s ochtends voor anker gegaan om te wachten op meer wind. Onder een strakblauwe lucht werd begonnen aan de eerste volledige lesdag (voor de helft van de leerlingen). Uiteraard werd die ´s middags onderbroken door een frisse duik in het prachtig heldere water. Na het avondeten begon de grote oversteek naar Dominica. Althans dat was de bedoeling, maar om elf uur ´s avonds werd besloten om naar La Gomera terug te keren. Een leerling bleek zo ziek te zijn dat onze arts de oversteek niet aandurfde zonder nader onderzoek. Zodoende lagen we de volgende ochtend in de haven van San Sebastian de La Gomera. Na onderzoek in het ziekenhuis werd besloten dat de leerling met de meegenomen medicijnen veilig haar reis kon vervolgen.
Dus vertrokken wij opnieuw richting Dominica. Er werd een westelijke koers gevaren vanwege de gunstige wind, maar na drie dagen bleek dezelfde leerling toch weer achteruit te gaan. Ze moest zo snel mogelijk van boord voor medische verzorging. Omdat nu de Kaap Verdische eilanden het dichtste bij waren, werd de koers verlegd naar het zuidoosten. Zodra het meisje veilig aan wal was (waar ze werd opgewacht door haar moeder), vertrokken wij weer richting Dominica. Omdat we al die tijd aan boord bleven, hebben we de Kaap Verdische eilanden alleen uit de verte kunnen bewonderen.
We hebben onderweg weer behoorlijke sterke wind gehad, wat de snelheid van het schip ten goede kwam. Maar elk voordeel enz.
Onderweg hebben we eindelijk vliegende vissen gezien. Soms leek het wel een zwerm vogels die laag over het water scheerde. Af en toe landen er een paar op het dek. Meerdere keren werden we begeleid door een groep dolfijnen en ook hebben we een aantal kleine walvissen gezien. Ook hebben we twee keer een dorade gevangen die ´s avonds uit de oven werd opgediend.
Tussen de Kaap Verden en Dominica blijkt verder heeeeeel veel water te liggen. Als je tijdens de overtocht maar twee keer een ander schip ziet, het bovendien constant 28 graden is en de zon voortdurend lijkt te schijnen, is een tropische regenbui een welkome afleiding. Leerlingen stormen dan in zwemkleding het dek op, gewapend met shampoo en doucheschuim, want nu kun je ongelimiteerd douchen!
Het is voor ons moeilijk voor te stellen dat het in Nederland winter is met sneeuw en temperaturen rond het vriespunt. Hier is het dus voortdurend 28 graden. Zelfs het zeewater midden op de oceaan had die temperatuur.
Over het algemeen gaat het met het studeren van de leerlingen redelijk goed. Eigenlijk gaat het net als in een gewone klas. Er zijn serieuze leerlingen die prima zelfstandig kunnen werken en er zijn leerlingen die moeite hebben met hun concentratie enz.
Het blijft grappig om te zien hoe de leerlingen verspreid over het dek zitten en daar met hun schoolwerk bezig zijn. Alleen de laatste twee dagen ging het wat moeizamer omdat de Atlantische Oceaan nog even ruig afscheid van ons wilde nemen met metershoge golven. Maar zoveel indruk maakte dat niet meer op ons, want wij zijn nu echte zeebonken!
Maar nu liggen we eindelijk voor anker bij Portsmouth in Dominica (want er schijnt hier geen geschikte haven te zijn) en vanavond genieten we allemaal van een feestelijke barbeque op het vasteland. We zullen een aantal dagen wat meer van dit prachtige groene eiland gaan bekijken, met als hoogtepunt een dagtocht naar het Boiling Lake, midden in het tropisch regenwoud. Voordat ik weer aan de kippenboutjes ga, wil ik alle familie en bekenden alvast een fijn kerstfeest wensen, want ik weet niet of ik voor die tijd nog in de gelegenheid ben om via Internet contact te leggen.

• 15 December 2012 - 17:12

Else:

Hola! Ik ben weer de eerste! Puur toeval, ik zat net op gmail toen het blog binnenkwam! Leuk, en ik ga ook nog bellen!
    Liefs,
    Els

• 15 December 2012 - 18:19

Sander:

Hallo! Dat klinkt weer fantastisch. Wij hebben hier net al onze eerste kerstbrunch van het jaar op. Lekker, maar helaas zonder vers gevangen dorade ;-) Heb je die trouwens zelf opgehengeld? En hoe smaken de vliegende vissen?
    Groetjes,
    Sander

• 15 December 2012 - 18:37

Annelie:

Hoi Rolf,

Wat een heerlijk verhaal weer, Sander was het aan t voorlezen terwijl ik de kerstboom aan het optuigen was. Wat een avontuur is het toch. Geniet ervan!

Groetjes,
    Annelie

• 15 December 2012 - 18:39

Hanny & Hebe:

Ha die Rolf,

Misschien leuk om te weten, de Regine Maris was er zonder tussen stop op de Kaap Verdische Eilanden maar Twee uur eerder, dus de Swan is echt een snelle zeiler. Wij lezen alles wat er te lezen valt over je reis, zo ook de blog van Ydwer die leuk geschreven is.
    In afwachting van nog wat leuke foto's en nog meer verhalen,

Hanny & Hebe.

• 15 December 2012 - 19:05

Ed Heijmans:

Ha Rolf,
    Goed om te horen dat de overtocht uiteindelijk verder goed is verlopen. En prachtig om al die indrukken van je te horen. Wens je ook fijne feestdagen.
    Ed

• 16 December 2012 - 11:41

Marijke:

Hoi Rolf,
    Zo lang op zee! Fantastisch om mee te maken. Ook weer heerlijk om land te zien. Nog een paar weken en dan zelfs vakantie. Jammer voor dat meisje, is er nog kans dat ze weer aan boord komt? Fijne tijd met al dat vaste land onder je voeten toedewenst en goeie feestdagen.
    Groetjes, Marijke en Roel.

• 16 December 2012 - 15:57

Nico Van Dam:

Hallo Rolf,

Wat een fantastische reis maak je toch.
    Heb zelf vandaag nog gehockeyed in de regen en ca 7 gr C , toch even anders dan waar jij nu bent.

Kom je nog in de buurt van St. Maarten?, want daar wonen vrienden van mij, maar je bent toch veel te druk om nog bezoekjes af te leggen.
    Heb geen idee hoe je precies gaat reizen, wel dat de afstanden gigantisch zijn.

Geniet ervan!

Nico

• 16 December 2012 - 16:05

Anna Zielhorst:

Ha die Rolf,

Heerlijk hoor zo'n tropische Kerst en oud en nieuw. Geniet ervan!!!
    Blijft leuk om je avonturen te lezen. Het allerbeste ouwe zeebonk, voor 2013.
    groetjes, Hans & Anna

• 16 December 2012 - 21:41

Rick:

Ha die zeebonk. Klinkt allemaal puik. Wat is in godesnaam een dorade???? De kinderen leren, maar wat spook jij nu zo'n hele dag uit?? Beetje rondhangen in de zon .... water kijken???
    Veel plezier op Dominica en het moet je toch lukken voor de kerst nog een berichtje te sturen lijkt mij.
    Hier alles puik in orde. Sneeuw ook weer weg.

Veel plezier verder.

Rick

• 17 December 2012 - 19:06

Henk&Anita:

Ai, Ai Zeebink,

Goed te lezen dat alles(uitgezonderd 1 leerling) goed gaat en gezond is. Nu wel lang op zee gezeten maar wel met aardig weer.Jij daar in je zwembroek - wij dik ingepakt af en toe tennissen. Van snoeken is tot op
    heden weinig gekomen - gids is ergens ver weg.
    Namens de gehele familie fijne feestdagen.

Henk

• 18 December 2012 - 10:25

Frans Van Erkel:

Door deze mooie verhalen zijn we onderhand natuurlijk stinkend jaloers.
    Maar het is goed om te horen dat alles goed gaat.
    We wensen jouw en de hele bemanning fijne feestdagen en een voorspoedige reis

Groeten uit het koude noorden,

Frans, Marion, Patrick en Marcel

• 19 December 2012 - 18:35

Marjan Van Kuyk:

Hoi Rolf,
    Wat een fantastische reis! En wat bijzonder dat jullie gezelschap kregen van dolfijnen, walvissen en vliegende vissen, waarvan er kennelijk nog redelijk veel zijn. Constant 28 graden en stralende zon lijkt me geweldig: hier is het dus wel een beetje anders. Jammer van de zieke leerlinge. Hopelijk kan ze nog een stuk van de reis meemaken als ze weer is opgeknapt. Maar verder loopt het zo te lezen al met al prima.
    Hele fijne feestdagen toegewenst. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Marjan van Kuyk

• 19 December 2012 - 19:50

Marjan:

Ha die Rolf,

Ik keek al uit naar je verslag. Wat een gave belevenis! Je ziet er goed uit in je vakantiekleren en lekker bruin gebakken. Ik weet niet heel precies je route, maar ik denk dat je na Dominica nog andere prachtige (ei)landen gaat zien. Geniet maar. Ik ga nu Els bellen (die het ook niet slecht heeft met reisjes naar Malaga, Curacao en Cost Rica). Gideon en ik zijn net terug van een paar dagen Istanbul. ook heel leuk. Alvast een zonnige kerst en jaarwisseling gewenst.

Liefs van Marjan

• 20 December 2012 - 15:45

Tom:

Ha vader,

Mooi avontuur weer en goed om te zien dat de drie in de pan ook deelneemt aan de reis.

Tom

• 24 December 2012 - 12:01

Rikkert:

Wauw, wat een bijzondere reis-episode weer! Douchen in een tropische regenbui, met dolfijnen en walvissen op de achtergrond, het klinkt bijna als een droom. Geniet van de feestdagen, wij zien je snel, en we drinken morgen eerst een borrel op je. ¡Salud! Rikkert