De eerste 'leg' is klaar! - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu De eerste 'leg' is klaar! - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu

De eerste 'leg' is klaar!

Door: Rolf

Blijf op de hoogte en volg Rolf

14 November 2012 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Woensdag 14 november

Afgelopen nacht om half twaalf was er weer één van de vele jubel momenten. Langzaam zagen we de lichten van Santa Cruz groter worden. Uiteindelijk voeren we in het nachtelijk duister de haven binnen, omringd door mysterieus donkere heuvels met daarvoor de fel verlichte stad.
We hebben Tenerife gehaald! Met een flinke snelheid van gemiddeld bijna 8 knopen(soms zelfs ruim 10, maar dat was dan ook bij windkracht 7) stoof de Wylde Swan vanuit Plymouth via de golf van Biscaje naar de Canaren. Het blijft spectaculair als zo’n groot zeilschip zich door de ruige zee ploegt. Die flinke wind en die snelheid leveren ook wel wat nadelen op. Tot ruim vier meter hoge golven en een stampend schip. Gevolg hiervan is dat je elke dag weer een aantal keren ergens tegenaan gekwakt wordt en het slapen ook niet erg lukt. Probeer maar eens in zo’n Efteling attractie rustig te blijven liggen! Dus: in het begin weer een aantal zeezieke leerlingen en zelf heb ik bijna het hele traject voortdurend een opkomende misselijkheid moeten onderdrukken. Blijkbaar ben ik geen zeebonk, maar een zoetwaterbinkie.
Op de trip zijn verder de volgende trefwoorden van toepassing: dolfijnen (al een uur na ons vertrek uit Plymouth), Lands End, walvis fonteinen (tamelijk ver weg), een eindeloze zee rondom (we hebben gedurende negen zeedagen onderweg slechts drie andere schepen gezien), hoofdzakelijk mooi weer (volgens de bemanning hebben we ongelofelijk geluk met de wind en het weer), vallende sterren, luminicerende kwallen en heel veel schommelen.
Ik heb mijn dagen gevuld met lezen, het regelen van de schoonmaak door de leerlingen , het volgen van Spaanse les en wachtlopen van 20.00 tot 24.00 uur. Dat wacht lopen is nu afgelopen, omdat de leerlingen vanaf Tenerife met hun schoolwerk aan de slag moeten. Ze moeten dan om en om een dag meedoen met de sail training en een dag schoolwerk doen. Allen zondag hebben ze vrij. De docenten werken dus elke dag ongeveer negen uur met de leerlingen en dan is er geen tijd meer om wacht te lopen.
Verder is iedereen druk bezig met het moordspel. Ik leef nog en heb inmiddels mijn eerste opdracht voltooid: vermoord de kok (een leerling) op het achterdek met een stofzuiger.
Eergisteren hebben de leerlingen het schip ‘overgenomen’. Dat gebeurt nu natuurlijk nog onder het toeziend oog van de bemanning. Op de dag van aankomst werden we ’s ochtends verwelkomd door een groep dolfijnen. En alweer scheen het zonnetje uitbundig en konden we in een T-shirt rondlopen bij een temperatuur van 21 graden. Je kunt merken dat we langzamerhand in een ander klimaat terecht zijn gekomen.

  • 16 November 2012 - 16:49

    Sander:

    Hallo! Met zoveel dolfijnen moet je er ook wel eentje kunnen vangen dunkt mij?! Dolfijn-sushi schijnt namelijk heerlijk te zijn...

  • 16 November 2012 - 16:49

    Hanny & Hebe:

    Leuk verhaaltje en ook nog leuke foto's,

    En met nog veel meer mooi weer in het vooruitzicht.

    Groetjes Hanny en Hebe.

  • 16 November 2012 - 16:49

    Sam Van Duin:

    Nou Rolf,
    had ik eerst nog een beetje medelijden met je, het is nu omgeslagen in pure jaloezie! Succes op de volgende etappe.
    Sam

  • 16 November 2012 - 16:50

    Rick:

    Ha die Rolf,
    Je boft maar met zo'n prachtige tocht. Mooie foto's overigens. Allemaal zelf gemaakt?? Ben nog steeds behoorlijk jaloers! Ondanks je zeeziekigheid. Gaat vast wel over op een goeie dag. Jij in t-shirt, wij hier met dikke truien e.d. aan het tennissen. 'Moordspellen'?? Moet er niet gewerkt worden bij jou aan boord? Hoe lang liggen jullie in Santa Cruz?
    We houden contact.
    Groet
    Rick

  • 17 November 2012 - 00:11

    Else:

    Ha die Rolf!
    Kek reisverslag!
    Ik vond vooral de foto van Santa Cruz mooi. Ik kon me die ruige bergen daar vlak omheen helemaal niet meer herinneren!
    Nu houd je lekker warm weer he, terwijl wij het steeds kouder gaan krijgen!
    Maar ik kom naar je toe!
    Kus, Els

  • 17 November 2012 - 00:11

    Else:

    Ha die Rolf!
    Kek reisverslag!
    Ik vond vooral de foto van Santa Cruz mooi. Ik kon me die ruige bergen daar vlak omheen helemaal niet meer herinneren!
    Nu houd je lekker warm weer he, terwijl wij het steeds kouder gaan krijgen!
    Maar ik kom naar je toe!
    Kus, Els

  • 17 November 2012 - 09:56

    Marijke:

    Hoi Rolf,

    Leuke verslagen kun jij schrijven hoor. Het leest als een trein. Wel een fantastisch gevoel om zo'n haven in de verte te zien na een poos op zee. Het lijkt me een geweldige ervaring allemaal. Toch wel een echte zeeman hoor als je niet meer hebt dan een klein beetje een misselijk gevoel. Hoe is het met de leerlingen? Gaan ze er allemaal nog voor? In ieder geval is het voor jou genieten. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes van ons Roel en Marijke.

  • 17 November 2012 - 17:52

    Nico Van Dam:

    Rolf,

    wat een geweldige ervaringen!

    ik benijd je mede omdat we hier - in Nederland- lekker in de kou en het grotendeels donker zitten.

    Had je het artikeltje over de Schoolinspectie t.o.v. school at sea nog gezien?

    Zo niet, dan stuur ik het je nog.


    heel veel do;lfijnen en een goede vaart gewenst.

  • 18 November 2012 - 12:23

    Henk&Anita:

    Ha die Rolf,

    Mooi verslag en schitterende foto's. Meneer in zijn t-shirt en ik in een dikke trui+jas op jacht, zonder jou,
    naar snoek in het Lockhorsterbos en ja hoor bij de spoorbrug - 1 van wel 38cm. Deze kon ik dus zonder hulp op het droge krijgen. Is wel wat anders dan dolfijnen die zowat bij jullie aan boord springen.
    Ik hoop dat je vanaf nu in rustiger vaarwater komt en kan gaan genieten van lesgeven, vissen en goede
    nachtrust.

  • 19 November 2012 - 12:15

    Gabrielle De Haan:

    Hallo Rolf,

    superleuk zeg! lijkt me heel bijzonder. ben benieuwd hoe je eerste lessen straks gaan. Hier lekker druk, toetsweken gehad, nu veel herkansingen, ik had de toets toch makkelijker moeten maken haha.
    hier is het echt waterkoud aan het worden, mistig, echt vies herfstig. dus geniet er maar van!!!
    groetjes van Gabrielle

  • 20 November 2012 - 21:05

    Marjan:

    Hee Rolf,

    Wat een prachtige foto's!! Fijn om je te volgen. Wat betreft de zeereis ben ik blij dat ik niet op de boot zit. Ik ben al zeeziek als ik de haven uit ben. En dan praat jij over 4 meter hoge golven. Ik vind het wel stoer allemaal en een geweldige ervaring voor je. Veel sterkte met het aansturen van alle pubers.

    Liefs van Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rolf

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 35448

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 21 April 2013

Met de Wylde Swan naar de Cariben

Landen bezocht: