Ontsnapt uit de Bermuda driehoek - Reisverslag uit Bermuda Islands, Bermuda van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu Ontsnapt uit de Bermuda driehoek - Reisverslag uit Bermuda Islands, Bermuda van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu

Ontsnapt uit de Bermuda driehoek

Door: Rolf Dahmen

Blijf op de hoogte en volg Rolf

08 Maart 2013 | Bermuda, Bermuda Islands

Eigenlijk klinkt de aanhef hierboven veel te spannend, nu we terug kunnen kijken op onze reis vanaf Cuba hier naartoe. We waren van te voren gewaarschuwd voor ruig weer met felle tegenwind waardoor het schip steigerend de golven zou moeten trotseren. Maar eigenlijk viel het reuze mee. Natuurlijk waren er nachten waarin je in je bed lag te stuiteren, maar wij zijn nu allemaal zeebonken, dus dat deert ons niet meer.
Er zijn, wat de reis naar Bermuda betreft, verder maar een paar zaken die de moeite van het vermelden nog waard zijn. Dat geldt natuurlijk voor de school dolfijnen die zich eindelijk weer eens liet zien, voor de vier walvissen die ik gemist heb omdat ik in de keuken bezig was en voor een vreemd incident dat misschien aan de Bermuda driehoek te wijten is. Er kwam op een gegeven moment een bericht binnen vanuit Nederland waarin gevraagd werd wat er met ons aan de hand was. Het bleek dat in Australië een S.O.S. bericht ontvangen was van ons. Wij hebben geen idee hoe dat gebeurd kan zijn.
Om onderweg wat leven in de brouwerij te krijgen, heb ik me maar kaal laten scheren. Mijn haar werd toch te lang. Om niet helemaal onbehaard rond te lopen, had ik al een paar weken een baardje laten staan. Hier aan boord vindt iedereen het me wel leuk staan, maar Els reageerde niet erg enthousiast nadat ik haar een foto gemailed had. Ach over anderhalve maand is er weer heel wat bijgegroeid en een baardje is zo weggeschoren.
Wat het weer betreft, kun je merken dat we noordwaarts varen. Het wordt frisser, iedereen verschijnt weer in lange broek en trui. Voordeel is wel dat je ´s nachts je bed niet meer uit zweet. Bovendien hebben we, zeker sinds we op Bermuda zijn, bijna elke dag last van regenbuien.
Bermuda zelf is niet erg aantrekkelijk om naar toe te komen. Het weer is dus niet altijd prettig, er is zelfs in de hoofdstad Hamilton weinig te zien en te beleven en bovendien is het hier schreeuwend duur. Alles kost hier drie tot vier keer zoveel als in Nederland. Dat komt natuurlijk omdat de mensen hier ook drie tot vier keer zoveel verdienen. Wat op Bermuda vooral opvalt, zijn de witte getrapte daken die je op alle huizen ziet. De daken zijn wit omdat ze met een speciale verf moeten worden geschilderd. Dit en de trapvorm van de daken is wettelijk verplicht en dient allemaal om het regenwater op te vangen. Bermuda heft namelijk geen natuurlijke waterbronnen.
De voormalige hoofdstad St George, waar we de eerste twee dagen lagen, is een betere plek om te verblijven dan Hamilton. Daar staan nog veel tamelijk oude, in pastel kleuren geschilderde huizen. Alleen heeft St George het formaat van een flink dorp. Ook hier is het geen swingende aangelegenheid. Maar wat wil je ook: heel Bermuda heeft een oppervlakte die kleiner is dan die van Ameland. Er wonen zo´n 70 duizend mensen, dat is ongeveer de helft van het aantal inwoners van mijn woonplaats Amersfoort.
Bovendien staat Bermuda wat mij betreft in een kwade reuk. De voormalige zeerovers hebben zich nu toegelegd op het legaal maken van zaken die elders niet legaal zijn. In dit belastingparadijs wordt aardig wat wit gewassen en profiteren veel, vooral Amerikaanse bedrijven, van het belastingvrije klimaat.
Ons programma op Bermuda bestaat uit bezoeken aan de Town Hall van Hamilton (waar we een uur lang een geanimeerd onderhoud hebben gehad met de burgemeester en zijn councilers), aan het Bermuda College (een leuk en interessant college van een econoom: prof. Craig Simmons) en aan het BIOS (Bermudan Institute of Ocean Studies). Dat laatste gaan we morgen doen. De rest van de tijd werd gevuld met schooldagen, behalve gisteren toen we voor de tweede keer deze reis een mega ´happy hour´ hebben gehad. Werkelijk alles werd uit de boot gehaald of geschroefd, schoongemaakt en met gif bespoten, er werd ook in alle hoeken en gaten met gif gespoten en toen alles weer op z´n plaats stond was het zeven uur ´s avonds. En dat allemaal omdat er

  • 08 Maart 2013 - 09:16

    Els:

    Ha,ha! Die laatste foto, met de mededeling: veel kerken op Bermuda! Door al dat zeeroven en witwassen moeten de Bermudanen (?) wel veel aan hun zieleheil doen!
    Wat je veranderde uiterlijk betreft: een baardje leek me juist wel leuk, had ik ook al prive geschreven. En maak nog maar een close up van je bold head, wie weet...

  • 08 Maart 2013 - 09:18

    Rick:

    Ha die Rolf,
    Weer een kaalkop er bij dus in kaal wordend Nederland. Makkelijk, maar mooi ....?
    Op de navigatiesite krijg ik alsmaar berichtjes dat je bootje uitvaart en weer aanlegt. Zijn jullie zo onrustig??
    Hier in nederland heb je de lente inmiddels gemist en voor het gemak schijnen de weergoden de zomer en herfst maar over te gaan slaan. Startende morgen gaat het dus weer winteren!
    Als ik de lagedrukfronten en de dicht bij elkaar liggende lijntjes daarbinnen op de oceaan zo zie zou ik m'n zuidwester maar vast gaan opzoeken. Maar het kan overwaaien.
    Tot de Azoren moeten we dus je prachtige verhalen gaan missen. Jammer, maar die weken komen we ook wel door.
    Ik dacht overigens dat je leraar bent. Gepromoveerd tot kok???
    Hou je haaks tijdens de overtocht naar de Azoren en tot mailens.
    Rick

  • 08 Maart 2013 - 11:05

    Marijke:

    Hoi Rolf,

    Bermuda zullen we maar niet inplannen voor de volgende reis. Wel weer even wennen voor jullie dat je naar koude noordelijke streken gaan, hoewel de Azoren voor ons nog steeds heel aangenaam klinkt. Goede reis en een beetje aftellen voor de laatste etappe gaat nu wel beginnen?!

    Groetjes, Marijke en Roel.

  • 08 Maart 2013 - 12:54

    Rikkert:

    Goede look! Niet alleen voor een bestuurder van een schip (of een vrachtwagen desnoods), maar ook zeker voor een rockzanger. The Web zal je met open armen ontvangen, ik zeg laten staan die baard. Nu nog ontsnappen uit Bermuda (want wegkomen is net zo link als de driekhoek invaren lijkt me). Fair winds and following seas!

  • 08 Maart 2013 - 14:40

    Ed Heijmans:

    Ha Rolf,
    Ik sluit aan op het bericht van Rikkert. The Web dus. Lijkt me een goede uitstraling voor een (wat oudere) rocker. Maar afijn, uiteindelijk bepaal je zelf (lees Els) of je je baard laat staan. Ik wens je alvast een goede oversteek toe.
    Groet, Ed

  • 08 Maart 2013 - 17:54

    Henk&Anita:

    Alleen nog een tattoo en je kunt zo verder als zeerover op de Eem in de Neeltje Jacoba.Van Bermuda hadden wij toch een heel andere voorstelling.
    In de keuken bezig - Spinazie met zalm? Leerlingen krijgen toch ook wel scheikunde?
    We horen of lezen het wel. Goede terug reis met weinig tegenwind en golven.
    Henk

  • 08 Maart 2013 - 19:12

    Rob Kok:

    Hai Rolf,
    Mooi verslag! Leuk om te lezen over Bermuda. Van de trapvormige daken had ik nog nooit gehoord. Wel logisch als ik het zo lees.
    Je ziet er wel stoper uit zo met de verplaatste haardos. Echte zeebonk! Kapiteinspet op en Els ziet niet dat je er helemaal bent daaronder. Haha..
    Aanstaande woensdag komt Els met Betty bij ons in Almere op bezoek. Ik geef meteen de Fender gitaar aan haar mee.
    Ik heb de(nieuwe) snaren wat lager gezet. Verder schoonmaakwerk verricht aan hals en kast. Gitaartje ziet er gelikt uit. Mooi ding! Komt uit Japan, jaren 80!
    Nog veel plezier op de boot en kom maar weer heelhuids aan in Nederland t.z.t.
    groetjes,
    Rob

  • 09 Maart 2013 - 11:06

    Frank :

    Wat schrijf je toch boeiende verhalen over je belevenissen.
    Overigens gaat er een verhaal rond over drankmisbruik. Misschien kun jij dat tackelen.

    Frank

  • 10 Maart 2013 - 14:17

    Els:

    Hoi Frank,
    Ik tackel het zelf maar meteen, want Rolf vaart waarschijnlijk alweer. Ik begrijp niet hoe dit verhaal de ronde doet, want de kinderen mogen helemaal geen alcohol drinken. Een paar hebben een keer aan wal toch iets gedronken, maar dat is meteen bestraft, en ze gedragen zich sindsdien weer keurig.
    Els

  • 10 Maart 2013 - 20:24

    Anna Zielhorst:

    Ha die Rolf,
    Nou ik vind dat er niets mis is met je nieuwe hoofd hoor, je vrolijke blik is gebleven en daar gaat het om.
    Steeds weer leuk om t lezen over de andere kant van de wereld en jouw kijk daarop.
    succes met de volgende etappe!! en tot dan. Ik hoop voor jou en voor ns allemaal dat de lente hier weer terugkomt - dat is voor jou veel leuker thuiskomen t.z.t.
    groetjes,
    Hans en Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rolf

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1727
Totaal aantal bezoekers 35401

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 21 April 2013

Met de Wylde Swan naar de Cariben

Landen bezocht: