Vier dagen in Plymouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu Vier dagen in Plymouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Rolf Dahmen - WaarBenJij.nu

Vier dagen in Plymouth

Door: Rolf

Blijf op de hoogte en volg Rolf

03 November 2012 | Verenigd Koninkrijk, Plymouth

We liggen nu voor de vierde dag in Plymouth. Uiteraard zijn we met de leerlingen de stad in geweest. Maar na een middag heb je Plymouth wel gezien. De haven is leuk, toeristisch maar wel authentiek met veel restaurantjes, pubs enz. Allemaal in Engelse stijl met veel kleuren. Het winkelcentrum dateert uit de Oostblok periode. Je krijgt medelijden met de mensen hier. Doordat we al die tijd stil liggen, komt iedereen een beetje tot rust. Het regime van het wacht lopen (leg ik later uit) is een stuk soepeler en we hebben wat meer vrije tijd. Gisteravond ben ik b.v. met mijn collega docent Lambèrt (hij is docent wis- en natuurkunde, maar ook stuurman) naar een pub in de buurt geweest. Heel gezellig omdat we leeftijdgenoten zijn (hij is 61) en de plaatselijke pinten ale wel konden waarderen.
Vanochtend had ik een ochtend vrij en ben ik met Maarten (studiebegeleider, 25 jaar) nog eens naar Plymouth geweest. Rondgelopen, gewinkeld, koffie gedronken (met een stevig stuk chocolade/walnoten crème taart) en onze halve dag vrij feestelijk afgesloten met een portie fish and chips. Eigenlijk waren we van plan met de leerlingen vanmiddag naar een veldje in de buurt te gaan om ze daar te laten sporten, maar het mooie weer van vanochtend is plotseling omgeslagen en nu waait en regent het flink.
Dus heb ik tijd om de dagelijkse gang van zaken eens uit te leggen.
Totdat we in Tenerife zijn aangekomen, krijgen de leerlingen alleen dagelijks een uur Spaans en op onregelmatige momenten SaS-lessen (doelen stellen, evaluatie, omgaan met gemaakte fouten enz.). Ik heb alleen af en toe een SaS-les gegeven. Verder geeft de kapitein ook op onregelmatige basis les in navigatie, het tuigen van dit schip en legt hij uit hoe hij op basis van de weersvoorspelling de reis tot Tenerife plant. Omdat de tijd tot Tenerife gebruikt wordt om ‘in te slingeren’ krijgen de leerlingen verder nog geen vaklessen.
Leerlingen en docenten zijn ingedeeld in drie wachten. Elke wacht duurt 4 uur en herhaalt zich 12 uur later. Dus de wacht van 8 tot 12 uur (= de blauwe wacht) doet dat ’s ochtends en ’s avonds. De rode wacht loopt van 12 tot 4 en de witte wacht van 4 tot 8. Die laatste wacht kan meteen aan het ontbijt plaats nemen dat van 7.30 tot 8.00 uur duurt. De rest moet de wekker uiterlijk om 7.00 uur laten afgaan om met z’n allen op tijd te zijn. Ik slaap b.v. met Lambèrt en Maarten in een vier persoons kooi. Dus als we alle drie onze tanden willen poetsen etc., moet er in een half uur tijd flink tempo worden gemaakt (wel hebben we een eigen toilet en separate douche). Om 8.00 uur is er dan de dagelijkse update van de kapitein. (Vandaag kregen we te horen dat we waarschijnlijk zondagavond of maandagochtend vertrekken, rechtstreeks naar Tenerife.) Verder is er lunch om 12.00 uur en avondeten om 18.00 uur.
Tijdens het wachtlopen wordt er voortdurend uitleg gegeven over de handelingen die er worden verricht. Zo langzamerhand weten wij het wirwar van touwen te ontwaren en kunnen we dus het beoogde zeil hijsen of laten zakken en alle touwen netjes opbinden.
Als we aan de wal liggen of voor anker gaan, schakelt het wachtsysteem over op ‘gangway watches’. Dat betekent dat van elke wacht elk uur twee of drie leden het schip in de gaten houden (b.v ongewenst/gewenst bezoek melden aan de dienstdoende officier, stootwillen en landvasten controleren). Daardoor is er meer tijd voor lessen en dus gaat de frequentie van de SaS-lessen omhoog. Dagelijks is er na de lunch grote schoonmaak (Happy Hour) en worden alle verblijven gezogen, gedweild en netjes opgeruimd. Dat zijn de pantry (bovendeks) waar ruimte is voor 24 personen aan twee grote tafels (hier wordt gegeten en les gegeven), de gally (= de keuken), de mainhold (waar de inmiddels 29 leerlingen slapen en overdag ook verblijven. Ook het dek krijgt dagelijks een schrobbeurt. Ik heb de taak op me genomen om de leerlingen voor deze klus te enthousiasmeren. Dat betekent de leerlingen ouderwets achter de broek zitten en stiekem af en toe een zucht slaken. Maar ze beginnen het te leren, vooral omdat ze pas iets anders mogen doen als alles in orde is.
Al met al hebben zowel leerlingen als docenten door al die activiteiten weinig vrije tijd. Tot nu toe was elke dag op bovenbeschreven wijze gevuld. Dus die vrije ochtend was wel even lekker!
Inmiddels is het weer wat opgeklaard en gaan we maar eens met de hele club op weg naar ons sportveldje.

• 04 November 2012 - 00:13

Ed Heijmans:

Ha Rolf, goed om te lezen hoe het met je gaat. En vergeet niet om af en toe een lied te zingen, toch? Groet Ed.

• 04 November 2012 - 12:02

Els:

He, ik had gisteravond al een reactie geplaatst, maar die staat er niet meer op! Nou, nog maar een keer! Leuke foto's, en ach, die eldery people... En dan nog zo hard werken op t schip!
    Xxx Els

• 04 November 2012 - 12:50

Ron:

hallo Rolf , het dekschrobben gaat het best op de maat van zeemansliederen - shanty's - liefst met dubbelzinnige teksten . behouden vaart , Ron

• 04 November 2012 - 12:54

Sam Van Duin:

Tsjonge Rolf, het is tegelijkertijd een avontuur en heel veel repeterend werk. Zoveel maak ik thuis niet schoon, bijvoorbeeld. Goede reis naar Tenerife. Sam

• 04 November 2012 - 12:58

Maarten Van Wandelen:

Ola Rolf,

Geweldig om op deze manier je reis te kunnen volgen. Ik hoop voor jullie dat het weer snel wat beter wordt en zodoende een rustige vaart zullen hebben naar Las Islas Canarias!!
    Succes met al je bezigheden en schrijf maar veel verhalen op de blog.
    Buen viaje!!
    Maarten en Nicolette

• 04 November 2012 - 13:24

Rikkert:

Ha die pa, mooi verhaal weer. Maar waarom heet de grote schoonmaak in godesnaam het Happy Hour? Mooi om te lezen hoe alles daar in z'n werk gaat, geniet ervan!

• 04 November 2012 - 14:04

Henk&Anita:

Ha die Rolf,
    Geweldige verslagen, je kan na deze reis ook nog schrijver worden.
    Lees nog niets over visvangsten. Wel dat de dorst na het opruimen
    van overblijfselen van zeeziektes in Plymouth is gelest en dat er toch wel
    gewerkt moet worden. Veel succes met de reis naar de zon.Oh ja, Ajax heeft
    thuis verloren met 2 - 0 van Vitesse.
    Groeten,
    Henk&Anita.

• 04 November 2012 - 20:55

Rick Van Vreeden:

Prachtig verslag weer. Behouden vaart de komende weken en tot je volgende verslag vanaf zonnig tenerife.
    Groet
    Rick

• 05 November 2012 - 11:58

Marijke En Roel:

Hoi Rolf,

Wat een toestand zo hoog in de mast. Ik word er plaatsvervangend bijna niet goed van. En dat straks op volle zee! De vertraging is gevolg van het weer vermoed ik. Is iedereen nog vol goede moed aan boort? Wel lekker om hard te oefenen met z'n allen voor de Golf van Biskaje en dat leren van schoolwerk komt van zelf wel. We zijn benieuwd naar het volgende verslag. Groetjes.

• 05 November 2012 - 14:09

Kees Gijsbers:

Hoi Rolf

Die heerlijke chocolade taarten uit Engeland komen me bekend voor van een wandelvakantie in Cornwall. Van pub naar tea naar fish & chips. Aan boord worden jullie minder verwend denk ik! Goede overtocht naar Tenerife. Tot je volgende verslag
    groeten, Kees

• 06 November 2012 - 19:46

Marjan Van Kuyk:

Hoi Rolf,
    Boeiende reisverslagen, en ook heel leerzaam voor de thuisblijver! Indrukwekkend wat jullie nu al allemaal tot stand hebben gebracht, en de reis is nog maar nauwelijks begonnen.
    Goede uitvaart uit Plymouth, veel succes met lesgeven, in masten klimmen, zeilen heisen en laten zakken, en andere bij de tocht horende zaken en taken. Wat zullen jij, je collega's en je leerlingen veelzijdig worden!
    Groeten,
    Marjan

• 07 November 2012 - 12:21

Anneli:

Hoi Rolf,

Wat een avontuur!! In de mast klimmen, dek (laten) schrobben, heel knusse slaaphut, strak stramien, wacht lopen en SaS lessen. Gelukkig is er ook een klein beetje tijd over voor de omgeving en een pint! Heel veel plezier!!
    Groet,
    Annelie

• 10 November 2012 - 20:32

Anna Zielhorst:

Ha die Rolf,
    leuk om te lezen zo'n verslag, ik zie het je helemaal doen!
    Ik zit intussen alweer een paar dagen op Sint Maarten; morgen 11-11 dus Sint Maartens day d.w.z. overal feest met veel Calypso.
    Hiervoor was ik drie weken in Paramaribo om begeleidsters te trainen - erg leuk, aardig gelukt en best vermoeiend. Als er geld gevonden wordt mag ik volgend jaar terug komen. Lekker hoor zo in de herfst hier zitten zweten in de schaduw!
    tot een volgende keer,
    we zullen elkaar heleaas niet treffen in de Caribean - ik ben hier de 19e weer weg.
    groetjes,
    Anna

• 12 November 2012 - 19:38

Tom:

Ha vader, klinkt goed allemaal. Gave foto zo hoog in die mast (toch niet stiekem een stand-in hè). Als ze willen mogen die kinderen bij terugkomst ook wel bij mij thuis komen schoonmaken, hoor. Een heel jaar zelfs en daar hoeven ze dan slechts 10.000Euro pp voor te betalen!
    Behouden vaart en ik ben benieuwd naar de eerste visvangst.